Wednesday, June 29, 2011

aku nak bebel pasal lelaki dan politik


aku nak cerita, beberapa hari ni, aku ada dapat isu isu baik punya, cuma aku tak sedia nak cakap la. la ni, aku dah bersediah, ayuh kita mulakan.

mari mulakan dengan lelaki. okaay, aku nak cakap awal awal la kan, ini hanya segelintir lelaki sahaja. tak semua. aku mention dekat situ, SEGELINTIR SAHAJA.

hari tu, aku duk chit chat dengan budak budak matrik aku dekat page kami lah kan, adalah kenal kenal dengan orang yang aku tak kenal. tak kenal sebab lain aliran, atau mungkin sama aliran, tapi tidak praktikum. asalnya, kami berbincang pasal result kemasukan ke Universiti ni. ada seorang budak perempuan ni, cuak takut dia tak diterima oleh UPU. aku tak tahu kenapa, maybe result teruk macam result aku, wahaha. okey okey, cukup. so, apa yang aku nak sampaikan sebenarnya? LELAKI dan rsult UPU? bukan! okay, aku sambung. lepas tu, ada seorang lelaki yang dari aliran *sekian sekian* turut komen dekat page tu. dengan selamba dia cakap, kalau tak dapat masuk kawin la. okaay, at first, aku anggap joke. okayh okayh. aku boleh nak ngam la jugak kalau nak joke. sekali aku mula sedar, dia pandang rendah dekat perempuan, *OH MY GOD* << agak terlebih reaksi aku, tapi itulah. kenapa?

dia boleh cakap, ala perempuan senang, kahwin je kalau tak dapat. duduk rumah. jadi suri rumah. lepas tu, ape tah lagi, aku tak ingat, tapi dia macam kata, perempuan ni senang nak hidup, tak pandai , kahwin. okaay, aku tak marah sangat time tu, tapi aku tengok ada yang macam bengang dah. aku tak tahu kenapa dia sibuk cakap nak kahwin bagai, mungkin sebab dia dah tak tahan sangat kot -.- agak tak sesuai cakap camni, tapi aku tak tahu nak describe macam mana. dia asyik tanya kat perempuan, boleh kahwin ke kalau dah ada laki (bf) dan sebagainya. agak annoying di situ. tapi aku tak kisahlah, maybe dia spesis bergurau. tapi itulah, tetiba dia tegaskan dan salahkan kami. katanya perempuan kena duduk rumah, laki bagi duit. whatta? kalau lelaki tu keje bagus, tak apelah jugak, kalau tak? dan jangan ingat salah satu penyelesaian untuk perempuan kalau tak dapat masuk Universiti adalah kahwin. HESYH -.- bukankah perempuan telah disuruh belajar juga masa zaman Rasulullah.

okay, korang mesti cakap, ini pun nak kecoh, HAHA. aku bukan nak kecoh, aku nak kau tahu, janganlah sempit sangat fikiran tu, orang tu tengah pening kepala fikir masa depan, senang lenang kau suruh dia kahwin. dan aku slelau dengar, budak lelaki cakap, alah, perempuan belajar tinggi mana pun, kau duduk dapur je. ada jugak cakap, alah perempuan, tak guna pandai, baik balik masak. alah perempuan, bawak kereta macam hape je<< okay, ini agak betul la jugak, sebab kami ni perempuan laa, tapi ada je drift habis. HAHAHA. lepas tu, yang paling aku tak tahan bila aku dengar, ada satu laki ni cakap "kerja kerja basuh baju, cuci pinggan dan memasak tu, semua kerja perempuan" OH GOSH -.- okey okey, lelaki macam ni, aku tak boleh nak selamatkan. LOL

kesimpulan untuk yang ini, janganlah macam tu. perempuan ni kaum lemah, perlukan semangat. kami pun nak ilmu jugak. ilmu kan pelita hidup ;D

okaay, la ni aku nak sok sek pasal POLITIK pulak. HAHA. korang tahu kan politik kita macam mana?aku yakin korang tahu. aku je yang tak tahu, sebab aku malas nak amik kisah.kau macam aku? okeyh kita geng! aku penat dengan politik, kenapa? sebab aku muak kot? aku baca surat khabar A, POLITIK, surat kahabr B,POLITIK, semua politik, penat. aku tahu, generasi muda harus lah ambil tahu, tapi dah kalau aku tak minat nak fikir tika dan saat ini, ape macam? kau nak kata aku tak berwawasan, tak matang? FINE, ITU HAK KAU. aku tahu apa yang harus aku laksanakan dulu, selain dari involve dengan benda benda ni.

okeyh, aku ada satu kawan ni. dia ni, budak bagus, debat bagus, mulut boleh tahan, dan aku rasa, dia sukakan politik, dia suka view itu dan ini. dia memang boleh bercakap dan ber IDEA la jugak. salute ;D dan dia sekarang ni, as student yang sangat lah boleh kata tip top dari segi pemikiran, sebab dia memang suka merancang masa depan. yeah, bagus kan? lately, dia busy dengan promosi pasal perhimpunan B. kau tahu en? perhimpunan apa? ala, perhimpunan yang ada tanda "betul"/"right" dekat logo dia. tahu tak? yang ada 8 tuntutan? aku assume korang tahu, aku assume la. kalau tak tahu, lupakan.

aku tahu, dia bersemangat sangat , nakkan demokrasi dan sebagainya yang dipinta dalam tuntutan tu, cuma aku agak terkedu sedikit la, cara dia mengajak aku tu memang cara pro lah, tapi kalau dah aku tak minat, jangan involvekan aku. jangan cakap orang tak involve tak berwawasan, tak berkepimpinan dan sebagainya. semua orang ada pendapat masing masing. kau tu student lagi, ada semangat macam tu, memang bagus, taaapi janganlah terover over pulak. macam aku, aku memang tak nak kisah sangat pasal apa apa. kalau dah orang tak terima pandangan awak, atau dah orang tak mahu turut serta, janganlah cakap pedas, tak pun janganlah awak anggap awak perfect, macam awak sorang nak pertahankan negara. aku percaya, semua orang ada view. ada yang suka, ada yang against,so can you just accept it? tak guna kau cakap kencang, tapi cara kau salah.

aku tak minat politik, kau kata, jangan biar minda dijajah semua, apekaah? aku ada rasa macam kau ada sokong parti tu, tapi maaflah, aku memang tak minat. kalau kau sokong , sokonglah. tapi kalau dah aku tak minat, jangan nak sibuk. aku tahu di mana tahap aku, di mana patut aku berada dan apa patut aku buat. bukan masanya nak fikirkan hal hal ini, bagi aku la. mesti ada orang cakap, habis tu, bila nak fikir?lepas dah dijajah?

antara dijajah atau tak, aku tak berani bagi jawapan. aku buat masa ni, menerima sahaja. aku tak sokong mana mana. kau fikir sendiri. fikir sampai dapat. cuba fikir, punca dan mengapa sesuatu itu mampu terjadi. dah dapat jawapan kasi tahu aku okay ;D jangan reti cakap kencang dan sembang kencang je.
kesimpulannya; semua orang ada hak dan pandangan. ada yang tak mahu bersuara, sebab masih belum datang niat, ada yang bersuara, tapi suara korang tu belum tentu betul. okay ;D

kbai;

han

p/s; tak ada gambar sebab blogger gila -.-

4 comments:

nurul norman said...

kte rse kte dpt agk org tu, m ke ? hhooo~

yeahh ! kte geng =DD yg pnting skrg, belajar sungguh2 rajin2 kan =D

han eba said...

wah, hebat lah kau.hehehe. benaran ;D

nurul norman said...

yeahh~!! dh bgtau kau byk kali, kte kan ade 7th senses. hahhaha =p

han eba said...

baikkk